Çocuklar için felsefe (P4c) yaklaşımı Amerikalı felsefe profesörü Matthew Lipman tarafından çocuklarla birlikte gerçekleştirilen sokratik sorgulamaları içeren bir düşünme eğitimi yaklaşımıdır. Bu uygulamada uygun bir metinden, hikayeden, haberden, günlük yaşam deneyimlerinden, şiirden, resimden, videodan... yola çıkılarak çocukların diyalog kurmaları, sorular sormaları, tartışmalar yoluyla kavramları inşa etmeleri ve kendi deneyimleriyle de birleştirerek kavram geliştirmelerini konu alan kendine özgü amaçları, uygulamaları aşamaları ve değerlendirme süreci olan bir yaklaşımdır.
P4c çalışmaları ile çocuklar eleştirel, yaratıcı, iş birlikli, empatik ve özenli düşünme biçimlerini deneyimlemektedirler. Çocuklar felsefe yapmayı, sorgulamayı, soru sormayı, farklı düşüncelere saygıyı, kendi fikrini destekleyecek açıklamalar yapmayı öğreniyorlar. Kolaylaştırıcının önceden belirlediği uyaranlarla dinamik bir çerçeve içinde fikirlerini paylaşıyorlar. Burada bir grup diyalogu gerçekleşiyor, doğru ya da yanlış fikirler yok sadece dinlenilen ve üzerinde düşünülen farklı fikirler var.
Çocuklar bu uygulamada 5-15 kişilik gruplar halinde verilen uyarandan ( felsefi sorun içeren hikaye, animasyon, şiir, cümle, resim...) yola çıkarak özgürce düşünsel bir sorgulama yaparlar. Tartışmaların amacı sorgulanan düşünceyi bir sonucu vardırmak ya da bir ders çıkarmak değildir. Bu etkinlik felsefi sorunlar ve kavramlar üzerinde düşünme etkinliğidir.
P4c atölyeleri çocukların eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine katkı sağlamasının yanı sıra dinleme, kendini ifade etme, farklı fikirlere saygılı olma gibi birçok yönden de geliştirdiği görülmüştür.
Ben sınıfımla ve anasınıflarımızla uygulamayı iki grup şeklinde yürütmekteyim. Her hafta belirlediğim konuya uygun uyaran seçerek atölye planımı hazırlıyorum. Bu uyarandan yola çıkarak sorgulama yapmaktayız. Uyaran resimli çocuk kitapları, bir animasyon veya bir resim olabiliyor. Oturum esnasında bir kolaylaştırıcı olarak tamamen tarafsız kalarak oturumu yönetiyorum ve çocuklara kendi fikrimi belirtmeye veya yorum yapmaya asla çalışmıyorum. Öncelikle çemberde bir araya geliyoruz. Oturum kurallarını hatırlattıktan sonra ben çocuklara uyaranı sunuyorum. Belli yerlerde durarak öncelikle metne dayalı daha sonra ise geçiş, felsefi ve düşünme sorularıyla uyarandaki kavramlar ve felsefi sorun hakkında düşünme yolculuğuna çıkıyoruz. Son olarak değerlendirme aşamasında uyaranda yer alan kavramları belirliyoruz. Katılımcıların oturum hakkındaki yorumları üzerinde sohbet ederek tartışmayı sonlandırıyoruz. Atölye sonrası kavrama uygun etkinliklere devam ediyoruz. Sibel AKSAKAL
Adres:
ADNAN MENDERES MAH. ZEYNEP SK. ŞEHIT ÜSTEĞMEN ISMAIL AKSU ILKOKULU BLOK NO: 6 PALANDÖKEN / ERZURUM
Telefon
0442 315 07 91